Franchising'de Altın Kural: Bayi Memnuniyeti
Sadece toplumumuzun değil tüm dünyanın çocuğundan gencine, yetişkininden
yaşlısına kadar aktif olarak içerisinde olduğu sosyal medya artık
hayatımızın es geçilmez bir gerçeği. Hal böyle olunca sosyal medya
sadece sosyal hayatta değil ticari hayatımızda da özellikle pazarlama
gerçeği ile karşımıza çıkıyor. Sosyal medyadaki pazarlama çalışmaları
asıl adıyla dijital pazarlama, şirketlerin gerçekte var olan müşteri
portföylerine doğrudan ulaşabildikleri en ucuz mecra haline geldi.
Sosyal medyaya ülkemiz açısından bakacak olursak sosyal medya
kullanımında Türkiye dünyada ilk sırada. Türkiye’de internet
kullanıcılarının %92’si sosyal medyayı kullanıyor. Hal böyle olunca bu
devasa sosyal ağ ticaretin özelliklede pazarlama çalışmalarının merkezi
haline geliyor.
Franchise sistemi üzerine kurulmuş şirketler için de elbette sosyal
medyaya değmek yetmiyor. Profesyonel olarak sosyal medya hesaplarının
kurumsal çizgide ve son kullanıcı ile etkileşimin hiç kesilmediği bir
şekilde yönetilmesi çok önemli. Eski standartlarda akla gelen ajans
hizmetleri de sosyal medyanın getirdiği ihtiyaçtan dolayı sosyal medya
ajanslarını doğurdu. Markalar ve franchise veren şirketler sosyal
medyada normalde çeşitli araçlarla harcadıkları bütçelerden çok daha az
miktarlarıyla daha çok kişiye ulaşabiliyorlar. Sosyal medyayı firmalar
için değerli kılan bir diğer unsur sosyal medyanın mobil olarak
insanların hayatında her an var olması. Bu durum markasının veya
ürününün tüketicide kalıcılığını sağlamak için her an reklama maruz
bırakması gerçeğini ortaya çıkarıyor.
Sosyal medyanın pazarlama çalışmalarındaki en önemli özelliklerinden
biride şirketlerin istediği lokasyona, istediği yaş aralığına, istediği
mesleki gruba ve hatta hobilerine kadar hedef atış yapabilmesi. Hedef
atış yapmasını sağlayan bu sistem franchise sistemlerde pazarlama
birimlerinin vazgeçilmezi oluyor. Teknolojide dünya devi olan Samsung
pazarlama bütçesini dörde bölerek online hizmetlerde iki ve dijital
ajans ayağında iki farklı başlıkta hizmet almak istedi. Bir küçük
ajans(butik çalışmalar için) birde büyük ajans(toplum stratejileri
için). Bu istek büyük markalarında markasını büyütmek isteyenler gibi
dijital dünyaya olan inancını tekrar tekrar ortaya koyuyor.Tüketici
alışkanlıklarını değiştirmek veya yönlendirmek sosyal medyada çok daha
kolay olmaya başladı. Son dönemde özellikle genç nüfusa hitap etmek
isteyen büyük markalar reklam çalışmalarında yoğunluklu olarak youtube,
facebook, instagram, twitter vb. araçlar ile yapmaya kendini
alıştırdı.Bu mecralardan yönetilen çok önemli diğer başlık ise müşteri
memnuniyet yönetimi kapsamında kampanya çalışmaları. Dönemsel olarak
talebi canlı tutmak, son kullanıcıda talep oluşturmak vb. amaçlar ile
düzenlenen kampanyalar için sosyal medya biçilmez kaftan oldu çünkü
istediğiniz hedef doğrultusunda istediğiniz gruba etki edebiliyorsunuz.
Sonuç olarak sosyal medya sosyal hayatın olduğu kadar ticaretinde vaz
geçilmezi olmayı başardı. Franchise sistemlerde sosyal medyayı tüketici
ile etkileşimi arttırarak aktif ve stratejik kullanmak hayati önem arz
ediyor.
Sevgiyle kalın
Senem Kılıç
Bilgisayar Mühendisi, Yönetim Danışmanı