BLOG
Markada Renklerin Dili
03 Ocak

Markada Renklerin Dili

Modern pazarlama anlayışıyla ve bu anlayışla beraber gelen satış çabaları, görsel ve işitsel tanıtımı tüketicinin bilinçaltında yer edebilme hedefinde zorunlu noktaya getirdi. Sürekli araştırılan tüketici davranışlarında dürtünün gücü, tüketimdeki ihtiyaç var al komutunu bunu almalıyım buna ihtiyacım var a çevirir. Konunun bu denli genişlemesiyle birlikte pazarlama dünyası tarafından psikolojiyi dolayısıyla bilinçaltını etkileyen her türlü faktör merak konusu olmuştur. Renkler de bunlardan biridir.
Rengi bir bilim dalı olarak inceleyen ve yaşamın çeşitli alanlarında farklı sonuçları ortaya koyan bilim adamları arasında İngiliz Fizikçi Isaac Newton, Alma filozof ve şair Goethe, Psikolog Jung, günümüzde Howard ve Dorthy Sun yer alır. Her bilimsel çalışma bir sonrakine renklerin insan psikolojisine olan etkilerini inceletecek noktaya taşımıştır.
Renklerin işletmeler açısından talep edilmeleri üzerindeki etkilerini aktarabilmek adına markalaşmada renklerin dilini ele alacağız.
Kendi marka adınızı yaratmak için seçebileceğiniz çok fazla sayıda kelime varken tüketicinin bilinçaltına ulaşabilmek için renk bilim dalına konu olmuş renk sayısı daha sınırlıdır.
Doğal renkler olarak adlandırılan siyah, beyaz ve griye ek olarak kırmızı, mavi sarı, yeşil ve turuncu renkleri temel renklerdir. Peki bu renkler aslında dile gelse neyi ifade ediyor ?

Markalar açısından renklerin dili

Kırmızı:Enerji ve heyecanın rengidir. Hızlı tüketim ürünlerinde gıdada iştah açıcı renk, giysi de dikkat çekici seksi renk,özellikle genç tüketiciyi ya da spor faaliyetleri yapan tüketicileri hedeflediğinizde dinamizmi çağrıştırır. Ülke bayraklarının yarısına yakını kırmızı rengi kullanır. Markalar dünyasında kırmızı satış rengidir. Özellikle indirimlerin rengidir tüketiciyi hızlı alıma sevk eder.

Mavi:Kırmızının tamamlayıcısı bir o kadar da zıttıdır. Huzur veren, sakinleştiren bir renktir. Kurumsal duruşu ifade eder. Kırmızı rengin enerjisini mavi kurumsal ve sistematik yaklaşımla tamamlar. Ülke bayraklarında ikinci belirgin renk genelde mavidir. Mavi istikrarın rengidir. Başarıyı ve güveni çağrıştırır.

Beyaz: Temizlik ve saflığın rengidir. Ağırlıklı olarak sağlık, temizlik ürünlerinde  ve ilaç kutularında kullanılır. Dikkat çekici stantların tasarımında tamamlayıcı renk olarak kullanılır. 

Yeşil:Çevrenin ve sağlığın rengidir. Özgüveni ve şansı çağrıştırır. Uzun zaman geçirilmesi istenen ortamlarda genellikle yeşil kullanılır. Doğallığı çağrıştıracak her mesaj için yeşil vurgusu yapılır. Doğal ürün ambalajlarında, finans sektöründe içerdiği anlam karakterlerini yansıtacak logolarla kullanılır.

Sarı:Pozitifliğin ve iyimserliğin rengidir.  Zenginliği ve lüksü çağrıştırır. Ayrıca gözün seçebildiği dalga boyunun ortasında yer aldığı için en parlak renktir. Vitrin tasarımlarında çok kullanılır. Özellikle bankaların klüp kartlarında, kredi kartlarında tercih edilir. Geçiciliğin rengidir de derler özellikle ticari taksilerin hem geçici hem de dikkat çekici anlamlarını bütünsel olarak renginde taşır.

Turuncu: Sıcakkanlı, girişken, iyimser ve coşkulu bir renktir. Satın al ya da sat der. Özellikle e-ticaret siteleri turuncu rengi kullanır. Çabuk tüketim için en ideal renktir. Bu renk marka için herkes için üretildiği imajını verir.

Mor : Asilliği çağrıştırır, zarafeti, gücü simgeler.  Özellikle kozmetik sektörü için yoğun tercih edilen bir renktir.

Siyah: Güç, gizem, şıklık ve kaliteyi çağrıştırır. Güçlü bir renktir. Pahalı ürünlerin rengidir. Resmiyeti de güç simgesiyle birleştirir. Özellikle kara araçlarında tercih edilir. Batma ve düşme korkusu yaşatabileceği nedeniyle uçak ve gemilerde kullanılmaz

Kahverengi:Tutarlılık, süreklilik ve zenginliğin sembolüdür. Doğada toprağın rengi olduğu için insanlarda bolluk, bereket ve güven hislerini yaşatır. Ev ve yemek sektöründe ağırlıklı kullanılır. Mağaza içinde bu rengi kullanan markalar insanların yemeklerini hemen yiyip kalkmalarını sağlamak isterler. Hızlı yemek yeme kavramına uygundur.

Bir markayı oluşturacak renk/leri belirlerken hedef kitle, verilmek istenen mesaj öncelikle belirlenmedir. Bu tanımlamadan sonra mesaja uygun renkler seçilebilir.
Özellikle güçlü bir rakibin karşısına ikinci güçlü bir rakip olarak çıkacaksanız da tam tersi renk seçmeniz büyük önem taşır.

Sevgiyle kalın

Senem Kılıç

Bilgisayar Mühendisi, Yönetim Danışmanı

SenemKılıç

1978 Denizli doğumluyum. Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği eğitimimi tamamladım. Dokuz Eylül Üniversitesi Sayısal Yöntemler Yüksek Lisansı Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Ana bilim dalında "X,Y Kuşağının İstihdam Politikaları" üzerine doktora eğitimi tez aşamasında devam etmekteyim...

Bana Ulaşın