BLOG
Pazar Ekosistemi Nedir?
27 Mayıs

Pazar Ekosistemi Nedir?

Pazarda bilmeniz gereken sizin dışınızda beş çeşit oyuncu vardır. Bu oyuncuları tanımalı ve her birinin hareketlerini dikkatlice gözlemlemelisiniz.
 
Bunlar kimler mi?
 
Müşteriler
 
Onlar olmazsa Pazar olmaz, sorduğumuz ihtiyaç var mı sorusunun evet yanıtının sahibi onlar. Onları çok iyi anlamalı, tanımalı, gözlemlemelisiniz. Ne yerler, ne içerler, nereye giderler, ne zaman giderler, neden, niçin, kiminle…… Her yanıt doğacak ürüne uygun tabirle bir fırça darbesidir. Ortaya çıkacak resmin ressamları aslında sizden çok onlardır. Bu sebepten müşterilerin kim olduğu iyi anlaşılmalı.
 
Rakipler
 
Onlar yolsa sizden daha önce çıkmış olanlar. Ellerinde altın değerinde kıymette yükle giden yolcular. Sizin bilmediklerinizi belki de yaşamış olanlar, yorulanlar, yoldan çıkanlar, tekrar yola koyulanlar. Tek fark ve sizden daha güçlü yapan onları yaşadıkları tecrübeler. Alacakları kararlar bu tecrübelerle şekillenecek, gelecek izdüşümünde yolunuzun kesiştiği ve savaşacağınız yerde sizi bekleyenler. İyi tanıyın. Ne yerler, ne içerler, ne satın alırlar, kime satarlar, ne satarlar, nasıl satarlar, kimlerle çalışırlar, ne kadar varklılar, cesurlar mı, yeniliğe açık….tanımlayın yolda sizinle olacak olanlar hep onlardır. Unutmayın ki rakipsiz Pazar da Pazar olamaz. Müşterinizin kıyaslama yaparak sizi sürekli kendi rehavetinizden sizi koruduğu sürekli itekleyici güçtür rakipleriniz. Sürekli aklınızın bir köşesinde yaşayanlar, sürekli kendi konumunuzla birlikte konumlarını merak ettiklerinizdir. Bu size hep girişimciliğin temkinli olması garantisini sağlar. Unutmayalım ki rekabet sürekli iyileştirmeyi ve sürekli ayakta kalmayı sağlar.
 
Tedarikçiler
 
Eskiden al geç derdik aman dikkat. Sadece girişimciler için değil işletmelerin tümü için son derece önemli oyuncular. Özellikle girişimciler için daha da önemliler. Onlar asıl bildiğimiz işe odaklanırken ihtiyaç duyacağımız her noktada yanımızda olanlar. O yüzden yolda bizimle yürürken kol kola girdiklerimizler aslında paydaşlar, kimileri iş ortağı der kimileri çözüm ortağı ben de yol ortağı diyorum. Onları da kendi yaşamlarımız için yaşatmalıyız. Bu sebepten tedarik süreçlerinde hizmet kalitesi, zamana uyum, iş sonuçlarına tedariğin nasıl yansıdığı asıl dikkate alınacak noktalardır ilk olarak fiyat olgusuna odaklanmak bizi yolun sonuna götürmez. Tedarikçimizle sürekli kıran kırana pazarlık yaparak onu zayıflatarak aslında kendimizi zayıflatmış oluruz. Olması gereken maliyet avantajı sağlamanız gereken pazarlama çabalarınızda tedarikçinizin fedakarlığı farklılık yarattığınız pazarlama süreçlerinde karınızın bir kısmını tedarikçinizle paylaşabiliyor olmanız. Bu yaklaşım yaşat ki yaşayasın ya da kazan kazan anlayışıdır. Yaşattığınız ve büyüttüğünüz her tedarikçinizle aslında siz de büyürsünüz.
 
Olası Rakipler

Bu da nereden çıktı demeyin. Havuza giderken siz aynı havuzu keşfetmiş ve henüz atlamamış olanlar da olabilir. Pazara yatırım yapmaya hazırlanan rakiplerinizi de bulmaya çalışın. Bu yatırımlar bir gecede anlık karar verilmez. Planlama döneminde fısıltılarla duyarsınız. Bu fısıltıları da takip edin. Önemli olan kontrolün bizde olmasıdır.
 
İkame ürünler

Bu ne? İkame kelimesi ihtiyacı tam olarak birebir karşılamasa da yerine geçen demektir. Gireceğiniz pazarda ürününüzle aynı ihtiyacı yerine getiren başka ürün çeşitleri var mı bakın. Aman dikkat özellikle çok fonksiyonlu ürünler burada sizi zorlayabilir zira tüketici bedel karşılığı fayda satın alır. Bu fayda hele birden fazlaysa aman dikkat.
Bu beş maddeyi kendi iş fikriniz için değerlendirdiğinizde atlayacağınız havuzda büyük keyifle yüzeceğinizden emin olabilirsiniz.

İyi yüzmeler o zaman bizden size…


Senem KILIÇ

Bilgisayar Mühendisi, Yönetim Danışmanı

SenemKılıç

1978 Denizli doğumluyum. Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği eğitimimi tamamladım. Dokuz Eylül Üniversitesi Sayısal Yöntemler Yüksek Lisansı Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Ana bilim dalında "X,Y Kuşağının İstihdam Politikaları" üzerine doktora eğitimi tez aşamasında devam etmekteyim...

Bana Ulaşın